سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس سه بار بر تو خشمگین شد و درباره ات سخنی ناروا نگفت، او را به دوستی بگیر . [امام صادق علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :7
بازدید دیروز :18
کل بازدید :51976
تعداد کل یاداشت ها : 37
103/9/6
5:40 ص
............. اوقات شرعی .............

اوقات شرعی
ذکر روزهای هفته
مشخصات مدیروبلاگ
 
کوروش ایرانی[401]

بایگانی وبلاگ
 
آرشیو[1]
پیوند دوستان
 
پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار هواداران بازی عصر پادشاهان ( Kings-Era.ir ) upturn یعنی تغییر مطلوب در انتظار آفتاب جاده های مه آلود نم نم باران شهریار کوچه ها قیدار شهر جد پیامبراسلام شهید آوینی یه دختره تنها ܓ✿ دنـیــــای مـــــــن کلبه بصیرت vagte raftan ::. __ .:: پیامنمای جامع بهار عشق *نهانخانه جان* allah is my lord ترخون یک عاشقانه ی ساده برای من...... من،منم.من مثل هیچکس نیستم .: شهر عشق :. جالب انگیزناک پرستاری 91 غزلیات محسن نصیری(هامون) .....میلاد مرگ عشق..... خیارج سرای من است ...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست محمدمبین احسانی نیا mehrabani عشـ۩ـق یـ۩ـعنی یـ۩ـه پــ۩ـلاک طب سنتی@ تنهای93 هرچه می خواهد دل تنگم میذارم ღღ♥دنیای بارانی♥ღღ دوستانه گل رازقی ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• چشمـــه ســـار رحمــت حقیقت صراط احکام تقلید فضای تنهایی من °°FoReVEr•• بلوچستان «حبیبی حسین» قیاسی کنگاوری دلتنگ احساس تو ارمغان تنهایی من و خودم... نیلوفر مرداب تنهایی......!!!!!! اکبر پایندان ♥تاریکی♡ پاتوق دختر و پسرای ایرونی سلام محب برمحبان حسین (ع) از مهدی(عج) چه خبر؟؟!!! Hunter ساده دل انجام پروژه های دانشجویی برای دانشجویان کنترل پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... سارا احمدی دهکده کوچک ما Royapardazi ||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *|| بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن عاشقانه راز نوشته بی نشانه ارواحنا فداک یا زینب گل خشک سه قدم مانده به.... ماتاآخرایستاده ایم اسیرعشق سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام مشکات نور الله نگارستان خیال سرباز حریم ولایت دل نوشته گل یا پوچ؟2 دوســــتـانــه سرزمین رویا فرمانده آسمانی من جزتو
*************************
پیوند دوستان
 
پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار هواداران بازی عصر پادشاهان ( Kings-Era.ir ) upturn یعنی تغییر مطلوب در انتظار آفتاب جاده های مه آلود نم نم باران شهریار کوچه ها قیدار شهر جد پیامبراسلام شهید آوینی یه دختره تنها ܓ✿ دنـیــــای مـــــــن کلبه بصیرت vagte raftan ::. __ .:: پیامنمای جامع بهار عشق *نهانخانه جان* allah is my lord ترخون یک عاشقانه ی ساده برای من...... من،منم.من مثل هیچکس نیستم .: شهر عشق :. جالب انگیزناک پرستاری 91 غزلیات محسن نصیری(هامون) .....میلاد مرگ عشق..... خیارج سرای من است ...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست محمدمبین احسانی نیا mehrabani عشـ۩ـق یـ۩ـعنی یـ۩ـه پــ۩ـلاک طب سنتی@ تنهای93 هرچه می خواهد دل تنگم میذارم ღღ♥دنیای بارانی♥ღღ دوستانه گل رازقی ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• چشمـــه ســـار رحمــت حقیقت صراط احکام تقلید فضای تنهایی من °°FoReVEr•• بلوچستان «حبیبی حسین» قیاسی کنگاوری دلتنگ احساس تو ارمغان تنهایی من و خودم... نیلوفر مرداب تنهایی......!!!!!! اکبر پایندان ♥تاریکی♡ پاتوق دختر و پسرای ایرونی سلام محب برمحبان حسین (ع) از مهدی(عج) چه خبر؟؟!!! Hunter ساده دل انجام پروژه های دانشجویی برای دانشجویان کنترل پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... سارا احمدی دهکده کوچک ما Royapardazi ||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *|| بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن عاشقانه راز نوشته بی نشانه ارواحنا فداک یا زینب گل خشک سه قدم مانده به.... ماتاآخرایستاده ایم اسیرعشق سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام مشکات نور الله نگارستان خیال سرباز حریم ولایت دل نوشته گل یا پوچ؟2 دوســــتـانــه سرزمین رویا فرمانده آسمانی من جزتو


*************************

       **********                         ***********

تصویر+شهید

خرمشهر دروازه ای در زمین دارد و دروازه ای دیگر در آسمان و تو در جستجوی

دروازه ی آسمانی شهر هستی که به کربلا باز شده است و جز مردترین مردان را به آن راه نداده اند.

جنگ بر پا شده بود تا از خرمشهر دروازه ای به کربلا باز شود.

[شهید آوینی]

************

سالروز حماسه آزاد سازی خرمشهر به دستان توانای رزمندگان دلیر اسلام مبارک

و یاد و خاطره شهیدان گرانقدر آزادی خرمشهر گرامی باد


  
  

**************************************

پیشنهاد یکی از دوستان:

 همراه اول در هر دوره 16 میلیون قبض چاپ می‌کنه و پست میکنه در خونه‌ها. خیلی  از ما مدتهاست قبض ندیده‌ شدیم! و بر اساس اس‌ام‌اسی که میاد قبض رو پرداخت می‌کنیم و اون قبض‌ها معمولاً یه مدت تو راه پله‌ی ساختمانها می‌مونند تا اینکه نظافتچی میریزدشون دور!
برای قبض و پاکت هر مشترک تقریباً یک کاغذ
A4 مصرف میشه.هر 210 تا کاغذ یک کیلو وزنشه. یعنی در این فرآیند در هر دوره‌ی دو ماهه 76 تن کاغذ پرینت میشه. خدا می دونه که برای این همه کاغذ چند درخت باید قطع بشه. اخیراً دیدم امکانی وجود داره برای اعلام اینکه آقا برای ما قبض صادر نکن
 کافیه به صفحه‌
 
http://billing.mci.ir/billing/  
برید. اونجا با اعلام شماره تلفن و کدپستی آدرس، می‌تونید صورتحسابتون رو ببینید. در پایین صفحه‌ی صورتحساب نوشته که اگر قبض چاپی نمیخواهید اعلام کنید. یه کم ریز نوشته!
پیشنهاد می‌کنم برای کاهش مصرف بیخودی کاغذ، برای خودتون وخانواده‌تون درخواست عدم صدور قبض بدید (حتی برای همسایه‌ها!!). کاری نداشته باشیم که جای دیگه داره کاغذ حروم میشه یا نه. و یا اینکه بقیه این کار رو میکنند یا نه. فقط یک دقیقه وقت می‌بره.
همین الان یه کلیک روی لینک بالا
متشکرم

********************************************************


  
  

باز امشب دل هوای یار کرد

آرزوی حجله سومار کرد

خواب دیدم سجده را بر مهر دشت

فتح فاو و ساقی والفجر هشت

باز محورهای بوکان زنده شد

برف و سرمای مریوان زنده شد

از هویزه تا بلندای سهیل

بر نمیخیزد مناجات کمیل

یاد کرخه رفت و بر ما رنج ماند

قلب من در کربلای پنج ماند

کاش تا اوج سحر پر میزدم

بار دیگر سر به سنگر میزدم 


  
  

 

السلام علیک یا ثامن الحجج


رافت در آستان تو تفسیر میشود

دل با خیال حسن تو تسخیر میشود

صدها هزار نامه ی آلوده از گناه

با یک نگاه عفو تو تطهیر میشود

ولادت حضرت ثامن الحجج امام رضا(ع) مبارک باد

 


  
  

*******************************************

سالروز شهادت جانگداز حضرت امام جعفر صادق (ع) تسلیت باد.

مناظره علمی بسیار عجیب امام جعفر صادق(ع)
مقاله ذیل قسمتی از کتاب-امام جعفر صادق (ع) مغز متفکر جهان شیعه- می باشد.این کتاب نوشته شده توسط مرکز مطالعات اسلامی استراسبورگ است.بد نیست بدانید25دانشمند در این مجمع در مورد شیعه دوازده امامی تحقیق کرده اند. در بخشهایی از کتاب مطالبی از امام صادق (ع) ثبت گردیده که این دانشمندان معتقداند جواب ان متعلق به قرن بیستم می باشد وخود متحیراند که چگونه امام صادق(ع)درچهارده قرن قبل چنین اشارات علمی داشته اند.از شما تقاضا می کنیم این مطلب را با دقت مطالعه فرمایید.

امام جعفر صادق یکی از صبورترین مدرسین دنیای قدیم بود.او در دوره ایکه تدریس میکرد نه فقط هر روز درس میداد،بلکه بعد از خاتمه درس مخالفین علمی خود را می پذیرفت وایرادهای انها را می شنود و جواب می داد. بعضی از شاگردان او،در روزهایی که می دانستند استادشان به مخالفین علمی جواب می دهدپس از خوردن غذا مراجعت می کردندتا در جلسه مباحثه شرکت داشته باشند. یکی از مخالفین امام مرشدی بود به اسم ابو شاکر.ان مرد یک روز بعد از اینکه امام صادق از خواندن نماز فارغ گردیدبحضورش رسید و گفت:ایا اجازه می دهی انچه می خواهم بگویم. جعفر صادق جواب داد بگو.


ابوشاکر گفت:انچه تو درباره خدا می گویی غیر از افسانه نیست وتو با افسانه سرایی می خواهی مردم را وادار به قبول چیزی بکنی که وجود ندارد وبه این دلیل خدا وجود ندارد که ما نمی توانیم با هیچیک از حواس پنجگانه انرا درک کنیم.ممکن است بگویی با عقل بوجود خدا پی میبری ولی من می گویم عقل هم بدون حس ظاهری قادر بفهم چیزی نیست. ای مردی که دعوی دانشمندی می کنی ومیگویی جانشینپیغمبر مسلمین هستی من بتو می گویم که در بین افسانه هایی که مردم نقل می کنندهیچ افسانه ای بی پایه تر از موجود بودن یک خدای نادیده نیست. اما من فریب تو را نمی خورم وافسانه ات را درباره خدای که دیده نمی شود نمی پذیرم.من خدایی را می پرستم که بتوانم با دو چشم او را ببینم

و.. در تمام مدتی که ابوشاکر مشغول صحبت بود امام حتی یکبار تکلم نکرد ووقتی گفته ابوشاکرباتمام رسید باز جعفرصادق چند لحظه لب به سخن نگشود ومنتظر بود که ابو شاکر حرف بزند.

سپس جواب داد:..تو گفتی که من افسانه سرایی می کنم و مردم را به پرستش خدایی دعوت می نمایم که دیده نمی شود.ای ابوشاکر تو که منکر خدای نادیده هستی،می توانی درون خود را ببینی؟

ابوشاکر گفت:نه
امام صادق فرمود:هرگاه می توانستی درون خود را ببینی نمی گفتی که چون خدا رانمی توان دید پس افسانه ای بیش نیست.

ابوشاکر گفت:دیدن درون چه ربطی به پرستش خدایی که موجود نیست دارد.
امام فرمود:تو میگویی چیزی که دیده نمی شودو نمی توان صدایش راشنید و انرا لمس کرد وجود ندارد
ابوشاکر گفت:بله

امام صادق فرمود:ایا صدای حرکت خون را در بدن خود می شنوی؟
ابوشاکر گفت:مگر خون در بدن حرکت دارد؟!
امام فرمود:ای ابوشاکر خون هر چند دقیقه یک مرتبه در تمام بدن تو حرکت می نمایدو اگر حرکت ان چند دقیقه در بدن تو متوقف شود تو خواهی مرد.ایا تا امروز گردش خون را در بدن خود دیده بودی؟
ابوشاکر گفت:نه و من نمی توانم قبول کنم که خون در بدن من حرکت می کند.
جعفر صادق فرمود:انچه مانع از این می شود که قبول کنی خون در عروق تو حرکت می کند جهل است و همین جهل مانع از ان میگردد که تو خدای واحد و نادیده را بشناسی.
ایا تو ازمخلوقاتی که خداوند افریده و انها را دربدن تو گمارده و تو بر اثر کار انها زنده ای اطلاع داری؟
ابوشاکر گفت:نه
امام فرمود:تو فقط متکی به مشاهدات خود هستی و میگویی انچه را نمی بینی وجود ندارد.انها در کالبد تو بوجود می ایند رشد می کنند و دارای اولاد می شوند وبعد از مدتی از کار می افتند....ولی تو نه صدایشان را می شنوی و نه لمس می کنی.
ای ابو شاکر بدان که شماره موجودات جاندار که اینک در کالبد تو زندگی می کنند و میمیرندنه فقط از شماره تمامی ادمیان که در این جهان زندگی می کنند بیشتر است بلکه از شماره ریگهای بیابان بیشتر است.

چرا گفته اند کسی که خود را یشناسد خدای خود را می شناسد
ای ابوشاکر آیا این سنگ را می بینی که در پای دیوار کار گذاشته اند.
تو این سنگ را بیحرکت میبینی چون چشم تو حرکت انرا نمی بیند وهر کس بتو بگوید در سنگ حرکاتی وجود دارد که حرکات ما که در اینجا جمع هستیم چون سکون است تو نمی پذیری و می گویی افسانه سرایی می کند.غافل از اینکه چون تو نادان می باشی نمی توانی به حرکت درون این سنگ پی ببری وشاید روزی برسد که بر اثر توسعه دانایی مردم بتوانند حرکت درون سنگ را ببینند.(مجله علم چاپ امریکا در تاریخ جون 1973نوشت:توانسته اند با عکسبرداری بوسیله لیزر برای اولین بار حرکت مولکولها را بطور واضح ببینند ومدت فلاش دوربین عکاس که بوسیله ایزر عکس میگیرد یک تریلیونیم ثانیه است وبرای اینکه بدانیم یک تریلیونیم ثانیه در مقابل یک ثانیه چقدر کوتاه است میگوییم که متناسب است با یک شیانه روز از عمر مادر قبال ده میلیارد سال)....

ای ابوشاکر با اینکه هوا وسیله حیات تو وسایر افراد بشر است تو انرا نمی بینی و فقط وقتی که باد می وزد انرا حس می کنی.ایا می توانی منکر وجود هوا بشوی.... ای ابوشاکر انکار خالق کردن از جهل است نه عقل.

من خدای خود را نساخته ام و او را از اندیشه های خود بیرون نیاورده ام.اما خدای توبقول تو ساخته دستهای تو می باشد.انچه من کردم و می کنم اینستکه با اندیشه خود خدا را بهتر بشناسم وزیادتر بعظمت او پی ببرم.

مغز متفکر جهان شیعه ص378

*******************************************


  
  

نکته 

هفت بار روح خویش را تحقیر کردم: نخستین بار هنگامی بود که برای رسیدن به بلندمرتبگی، خود را فروتن نشان می‌داد. دومین بار آن هنگام که در مقابل فلج‌ها می‌لنگید. سومین بار آن زمان که در انتخاب خویش بین آسان و سخت، آسان را برگزید. چهارمین بار وقتی‌که مرتکب گناهی شد و به خویشتن تسلی داد که دیگران هم گناه می‌کنند. پنجمین بار آنگاه‌که به علت ضعف و ناتوانی از کاری سر باززد و صبر را حمل بر قدرت و توانایی‌اش دانست. ششمین بار زمانی‌که چهره‌ای زشت را تحقیر کرد در حالی که نمی‌دانست آن چهره، یکی از نقاب‌های خود اوست. و هفتمین‌بار وقتی که زبان به مدح و ستایش گشود و انگاشت که فضیلت است. جبران خلیل جبران


  
  

 


روز بازگشت‏ به فطرت 

در فرهنگ اسلامى اولین روز ماه شوال به عنوان عید فطر و جشن بازگشت ‏به فطرت معین شده است، زیرا مسلمانان روزه‏دار در طول ماه رمضان با ارتباط هاى پى در پى با خداوند متعال و استغفار از گناهان به تصفیه روح و جان خویش همت گماشته و از تمام آلودگى‏هاى ظاهرى و باطنى که بر خلاف فطرت آنهاست، خود را پاک نموده و به فطرت واقعى خود برمى‏گردند . امیرمؤمنان على علیه السلام نیز از همین زاویه به عید فطر مى‏نگرد و با اشاره به روز عید مى‏فرماید: «انما هو عید لمن قبل الله صیامه وشکر قیامه وکل یوم لا یعصى الله فهو عید (1)؛ این عید کسى است که خدا روزه‏اش را پذیرفته و نماز او را ستوده است و هر روز که خدا نافرمانى نشود، آن روز عید است .»

آری روز ترک گناه و فاصله گرفتن از زشتى‏ها و پلیدى‏ها و روز غلبه بر شیاطین، روز عید است. عید فطر روز بازگشت به فطرت است، این معنا را می توان از معنای لغت "عید فطر" هم فهمید، چرا که "عید" به معنای بازگشت  و "فطر" به معنای فطرت و طبیعت است. 

فرازهایی از سخنان مقام معظم رهبری(مدّ ظلّه العالی) در باره عید فطر

 

عید فطر روز پاداش گرفتن و رؤیت رحمت الهی بعد از ماه رمضان است، بحمدالله ماه رمضان را که ماه صبر صلات بود، با عافیت گذراندید و خدای متعال، با دعا و ذکر و مناجات شما را به ادای فریضه روزه و توسل و خشوع در مقابل حضرت حق موفق کرد. امروز روزی است که انشاءالله خدای متعال پاداش شما را عنایت خواهد کرد. شاید یکی از بزرگترین پاداشهای الهی این باشد که خدا همه ما را موفق کند تا بتوانیم وسیله رحمت الهی را تا ماه رمضان آینده برای خودمان باقی بداریم.... درس ماه رمضان را برای دوره سال فرابگیریم، این می‌شود یکی از بزرگترین پاداشهای خداوند که توفیق این چنینی را به ما بدهد. رحمت و رضا و قبول و عفو و عافیت را از خدای متعال طلب کنیم این در حقیقت عید واقعی خواهد شد.       

- عید سعید فطر شاید برجسته‌ترین خصوصیتش این است که مراسمی معنوی و بین‌المللی است. این رسم بین‌المللی جنبه معنوی بارز و نمایانی دارد. در دعای قنوت عید فطر می خوانیم، [اسئلک بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمداً صلی الله علیه و آله ذخراً و شرفاً و کرامه و مزیدا] عید همه مسلمانان و مایه شرف اسلام و پیامبر اسلام و عزّت اسلام و ذخیره‌یی تمام نشدنی در طول تاریخ است. با این چشم به عید سعید فطر نگاه کنیم. امروز ملّت اسلامی بزرگ ما به این ذخیره نیازمندیم. از این ذخیره، دو چیز باید مورد استفاده مسلمانها قرار گیرد، اول، وحدت ونزدیکی مسلمین است و دوم توجه به معنویت در دنیای اسلام است. در دنیای اسلام هر دو عامل تکامل بخش و پیشبرنده مورد خدشه قرار گرفته است.     

 



  
  

دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند         و اندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند

فزت و رب الکعبه


  
  

 

رمضان

 

رمضان از مصدر «رمض» به مفهوم شدت گرما و تابش آفتاب بر رمل... معنا شده است . انتخاب چنین واژه ای به راستی از دقت نظر و لطافت خاصی برخوردار است چرا که سخن از گداخته شدن است و شاید به تعبیری دگرگون شدن در زیر آفتاب گرم و سوزان نفس و تحمل ضربات بی امانش، زیرا که رمضان ماه تحمل شدائد و عطش می باشد، عطشی ناشی از آفتاب سوزان یا گرمای شدید روزهای طولانی تابستان و عطش دیگر حاصل از نفس سرکشی که پیوسته می گدازد و سوزشش به راستی جبران ناپذیر است. در مقایسه این دو سوزش، دقیقا ً رابطه عکس برقرار است، بدین مفهوم که نفس سرکش با چشیدن آب، تشنه تر می گردد وهرگز به یک جرعه بسنده نمی کند و پیوسته آدمی را در تلاش خستگی ناپذیر جهت ارضای تمایلات خود وا می دارد.

 

منابع :
1-
بحار الانوار، جلد 96، ص 376، طبع اسلامیه
2-
بحار الانوار، ج 96، ص 377، طبع اسلامیه

************************************************

 


  
  

آموزه روزه

ماه مبارک رمضان، با شکوه و شوکتی شگرف، دوباره به روی مشتاقان شرافت، آغوش می ‌گشاید و با هلال محرابی ‌اش، هلهله ‌ی اهل پارسایی و پروا می‌ انگیزد و غوغای غفران و همایش هدایت می ‌آغازد و اینک با ضمیری شادمانه و نیازی عاشقانه در قدوم بهاران معنویت در این حرارت طبیعت، غنچه‌های غنوده در پرچین پرهیز می ‌افشانیم و هم آوا با مولای منتظران، خوش آمدش می ‌گوییم. شکرا که دوباره ابواب بهشت را گشودند و دریغا اگر با بال بصیرت به اوج رحمت و رهایی نرویم و از این فرصت فرید فیض، بهره‌ ور نشویم.
یک سال، با فراز و فرود بسیار، رهسپاری نمودیم و در راه روشن آیین آسمانی ‌مان گام نهادیم و در این طی طریق از ذخایر معنوی وجودمان سود جستیم و با محرک ایمان باطن به سوی اهداف الهی، قوای ظاهر خویش را به حرکت واداشتیم و اینک ماه مبارک رمضان، هنگامه ‌‌ای است که می‌ توانیم ذخایر درون را غنی سازیم و ریزش‌های نفسانی را با رویش‌‌های سبز «‌صبر» ‌و «صلوة» ‌جبران نماییم. لغزشگاه ها و کژراهه ‌ها آنگاه رخ می ‌نمایند و آدمی را به خود فرامی ‌خوانند که کاهش ذخایر نفسانی آغاز شود و توان حرکت‌ های پیش رونده از رهروان سلب گردد. گویا با تشریع روزه برای اهل ایمان، خالق یکتا اراده فرموده که هر سال با انباشت ذخایر نوین معنوی، از توان سیر و سلوک در صراط مستقیم کاسته نشده و با امداد از روشنایی روزه و نور نیایش و فروزندگی فطر، فانوس فطرت انفس، پدیدار و پایدار بماند.
روزه، آموزه‌ هایی دارد که هر کدام از آنها دریایی از معنا و معنویت را به موج وامی ‌دارد و به اوج عزت می ‌رساند. روزه، هدفداری و غایت طلبی را در انسان تقویت می‌ کند و او را به این باور می ‌رساند که برای نیل به مطلوب نباید از دشواری ‌ها و مشکل ‌ها هراسید. سطح تأمل و تحمل برای روزه‌ داران، بسیار بالاست. هدف و مقصودشان هم زیباست؛ قرب قادر متعال و ایصال به منشأ قدرت مطلق.
تلاش و کوشایی روز افزون و پرهیز از تن آسایی و خویش را در حصر «‌عسر» ‌قرار دادن تا به «‌یسر» ‌نائل شدن، از دیگر آموزه‌‌های رمضان است؛ «‌فانّ مع العسر یسرا». ‌در بطن معسرت و سختی، آسانی و گشایش، نهان است و برای استحصال گوهر آسایش ، باید در قعر اقیانوس دشواری غوطه‌ ور شویم و با کند و کاو بسیار، صدف نفس بگشاییم و کنز کرامت آن را به دست آوریم.
بازدارندگی از فرسایش روح و پرهیز از فروغلتیدن در مرداب منیت و رهایی از تنیدن تارهای روزمره گی در اطراف قلب و اندیشه نیز ارمغانی است که صبر و صیام از آسمان برای اهل زمین می‌ آورند؛ و نیز بازبینی گذشته و مراقبت ‌نفسانی در آینده. رمضان، افزون بر اعطای فرصت خودسازی، دیدگاه مراقبتی و انتقادی نسبت به نفسانیت خویش را به روی روزه‌ داران می‌ گشاید و با کاستن تعلقات دنیایی، نورانیت و بصیرتی را به دنبال می ‌آورد که می ‌توان با نگاهی الهی، اعمال و کردار گذشته را واکاوی نمود و به زشتی و زیبایی آنها با دیده ‌ی انصاف و غیر خودبینانه نگریست و نیروی حراست و مراقبت قوی و بازدارنده را در وجود خود پدید آورد و به این باور رسید که تا نگاه انتقادی نباشد، عیب و اعوجاج نفس برطرف نخواهد شد؛ و این امر برای آنانی زیبنده ‌تر است که واجد مسؤولیتی سیاسی یا اجتماعی هستند، تا با جزم انگاری به اعمال خود نگاه نکنند بلکه به اعمال و عملکرد خود به دیده ‌ی اصلاح و انصاف بنگرند و روش ها ومنش های مذموم را کنار بگذارند و خدمت خالصانه را وجهه ‌ی همت خود سازند و بر خواهش های نفسانی، غلبه کنند و نعمات دنیوی را برای مردم بخواهند و خود به قدر کفایت، بسنده نمایند.
نکته‌ ی آخر؛ همان گونه که روح جمع ‌گرایی و هم اندیشی در فرائض و مناسک دینی همانند جهاد، حج، زکات، خمس و نمازهای جمعه و جماعات حاکم است، روزه نیز از این قاعده ‌ی زیبا مستثنا نیست. گر چه ظاهر روزه، فریضه ‌ای انفرادی است اما نتیجه و ثمره ‌ی آن به گونه ‌ای است که راه استقرار مساوات و عدالت اجتماعی را هموار می‌ سازد، روحیه ‌ی بی‌ تفاوتی نسبت به محرومیت‌ ها و مسکنت‌ ها را از بین می ‌برد، طعم گرسنگی و فقر را در کام تمام اقشار جامعه می‌ پراکند، همگان را از اسراف و مصرف گرایی بازمی ‌دارد، اطعام و انفاق به نیازمندان و یکسانی و یکسان نگری انسان ها در محضر مقدس ربوبی را می ‌آموزد؛ «‌اللهم اغن کل فقیر، اللهم اشبع کل جائع، اللهم اکس کل عریان ...» ‌اینها ادعیه ‌‌ای است فرا ملیتی با محتوای جهانی نگری، و اینکه منتظر و آرزومند روزی بودن که فقر و گرسنگی و نیازمندی در تمام نقاط دنیا ریشه کن شود؛ در واقع آرزومند فرا رسیدن حاکمیت جهانی و عدالت گستر مهدی موعود ارواحنا فداه.
در آستانه ‌ی حلول هلال ماه مبارک رمضان، فرا رسیدن موسم هدایت و همدلی را به تمام مؤمنان و منتظران فرج آل محمد (ص) تهنیت می‌ ‌گوییم.

******************************************

******************************************

 


  
  
<      1   2   3   4      >
پیامهای عمومی ارسال شده
+ شگفتا:سلام آغاز هر دیداریست ولی در نماز، پایان است. شاید این بدین معناست که پایان نماز آغاز دیدار است.{دکتر شریعتی}